Hoogtepunt

Vrijdag, 29 april

Dag 47: Bénévent – Les Billanges – 26,2 km – 1185,2 km

Nee, niet alleen de overwinning van Feyenoord is een hoogtepunt. Vandaag heb ik ook het hoogste punt van de Voie de Vézelay achter me gelaten. De Mont Jouër met bijna 700 meter. Een mooie tocht.

Maar eerst gisteren in Bénévent. Samen met Claude, Odile en Joseph hadden we geboekt in het enige lokale restaurant. Om bijna half 8 waren we de eersten. De noodzaak om te reserveren bleek achteraf overbodig. Gelukkig kwamen rond 8 uur nog wat stellen, zodat ons geklets een beetje in de achtergrond verdween.

Natuurlijk weer net na 9 uur op de kamer. Er zou nog een Nederlands (fiets-) stel komen op mijn kamer. Tegen tienen, ik was net in mijn eerste slaap, kwamen de mannen binnen. Er kon geen gedag af, dus ik draaide me maar om. Gelukkig kon ik de slaap snel hervatten. Vanochtend heb ik ze nog even gesproken; ze kwamen uit Benschop. Verder weet ik niets van ze. Zo gaat het dus ook op de Camino.

Om kwart over 8 op pad. Wij hadden gevieren (Claude, Odile, Joseph en ik) hier in Les Billanges geboekt. Dus we liepen de hele weg min of meer samen op. Soms bij elkaar, soms met honderden meters afstand. Joseph en ik hadden een kortere weg gevonden dan het routeboekje aangaf. Dat scheelde al gauw minimaal 4 kilometer. Daarover gesproken; vandaag die 26 kilometer afgelegd in ongeveer 8 uur tijd. Dat is iets meer dan 3 kilometer per uur. Dat lijkt heel langzaam, maar hou daarbij rekening met koffiepauzes, inkopen doen, rust- en eetpauzes en stijgen en dalen. Dan is zo’n werkdag aan wandeling zo gek nog niet. Trouwens, dit is een uitleg, geen verantwoording 😉.

Hier zie je dat je ook de weg via Rocamadour kunt nemen. Of naar het bejaardenhuis… Dit bordje stond om de hoek van de refuge in Benevant. Kijk even naar de afstand tot Saint Jacques.

Na 10 kilometer dit bordje… Zo te zien geen fluit opgeschoten.

Maar na bijna 26 kilometer kwam ik dit bordje tegen, aan het begin van Les Billanges. Het lijkt wel of ik achteruit loop. Geen idee wie welke route berekent.

Als je even gaat zitten is het belangrijk om je (witte) benen te strekken.

Dat was naast een kerkje in het dorp Saint-Goussaud, waar de volgende tekst op de deur was geplakt:

Dat had ik ter harte genomen!

Daar vlakbij was ook weer zo’n dodenlamp:

Je kunt inzoomen op de tekst voor uitleg.

De afkorting van de route ging via de GR654 en liep langs eeuwenoude muurtjes over paden die in de romeinse tijd zijn aangelegd.

Ook veel bosbouw in deze streken.

Maar geen biertje…. De refuge is eenvoudig, rustique, noemt de hositaliére het zelf. Misschien straks een etappewijntje bij het eten.

Het etappewijntje:

Ik wens jullie een mooie vrijdagavond toe!

Auteur: Jurjen

In 2019 wil ik beginnen met mijn pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. Het is mijn plan om de wandeling, van ongeveer 2.500km op te knippen in drie delen van ieder ongeveer 800km en die delen in 2019, 2020 en 2021 te voltooien. Reacties op mijn blogs stel ik op prijs!

7 gedachten over “Hoogtepunt”

  1. Toch wel pittig hoor, lijkt mij, om 8 uur in de benen te zijn voor 26 kilometer. Gelukkig ben je inmiddels zo getraind, dat het kennelijk helemaal geen issue voor je is. Althans zo beschrijf jij dat. De reis gaat morgen weer verder voor je. Mooi man, die tocht.

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik ben gelukkig niet acht uur ‘op’ de been. Ik moet het afkloppen, maar tot nu toe geen klachten. Wel stram na het zitten, maar dat komt weer goed zodra ik loop!

      Like

  2. Leuk verslag weer Jur! Om de een of andere reden lijk je net een backpackende twintiger op die foto in het gras. En gelukkig zat dat wijntje er nog in vanavond! Goede nacht xx

    Geliked door 1 persoon

  3. Ha Jurjen, écht, wat ga je hard! Voordeel is dat ik zie en lees wat mij nog te wachten staat. 😄 Mooi om te zien dat je je vermaakt en dat het je goed gaat. Ga zo door!!!
    En waar precies staat dat bordje naar Rocamadour? Want daar wil ik naar toe, dacht vanuit Limoges, maar misschien eerder dus. Daarna verder naar Cahors.
    Wandelgroet van Anna

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie